20 Penyanyi Wanita Malaysia Paling Popular Di Era 90 An

Era 90an telah  melahirkan ramai penyanyi wanita yg sgt berbakat besar yg terdiri daripada pelbagai genre muzik yg berbeza. Majoriti besar penyanyi wanita era ini muncul dengan konsep album Pop Komersial. Namun, ada juga yg muncul dengan irama berbeza seperti Irama Malaysia, R&B, Dance Music, Rap, Rock & juga Jazz. Kelebihan penyanyi wanita era 90 an ialah majoriti besar daripada mereka mempunyai tone suara yg unik dan berbeza antara satu sama lain. Malah, masing2x mempunyai identiti tersendiri tidak kira dari segi imej, suara dan konsep album. Era 90 an boleh dikategorikan sebagai zaman kemuncak kegemilangan muzik tanahair kerana terdapat banyak lagu evergreen daripada pelbagai genre muzik muncul ketika era ini dan jualan album artis era ini pernah mencecah ratusan ribu unit. Oleh itu, jom kita lihat siapakah penyanyi wanita paling ikonik dan popular di era 90 an utk rujukan kita bersama. Utk pengetahuan semua, penerangan artis di bawah adalah berdasarkan pencapaian dr tahun 1990 sehingga 1999 sahaja.

01. Dato' Siti Nurhaliza
Setelah memenangi pertandingan Bintang HMI 1995, nama Siti Nurhaliza (kini Dato') telah menjadi sebutan ramai peminat ketika itu kerana bakat luar biasa yg beliau miliki. Style nyanyian yg unik, kemerduan vokal dan imej sopan Dato' Siti ketika itu telah menjadi faktor utama kenapa beliau menjadi artis baru wanita paling popular tahun 1996. Daripada album pertama beliau yg diterbitkan pada tahun 1996 sehinggalah album Pancawarna 1999, semuanya laris bak pisang goreng dan lagu2x dalam album tersebut menjadi sgt popular di kalangan pendengar muzik tanahair. Dato' Siti juga cukup dikenali sebagai penyanyi versatile kerana boleh membawa pelbagai jenis lagu dengan sgt baik. Kehebatan Dato' Siti sudah terserlah  dlm album pertama lagi. Cthnya seperti lagu Antara Waktu & Usia. Pada masa ini, sudah terserlah yg Dato' Siti adalah penyanyi yg bijak melenggokkan lagu dengan style berbeza dan lain daripada penyanyi yg sedia ada. Vokal Dato Siti utk lagu ini seperti gabungan lenggok vokal Mariah Carey + Dolores The Cranberies versi Pop R&B melayu. Seterusnya Dato' Ct juga telah membuktikan beliau juga mampu menyanyikan lagu Irama Malaysia & Dangdut dengan sgt baik melalui album Cindai. Namun, utk era 90an, lagu Dato Ct paling sukar dinyanyikan ialah Kurniaan Dalam Samaran daripada album Pancawarna 1999. Lagu ni confirm penyanyi kat Malaysia fikir banyak kali kalu nak nyanyi live kat show atau pertandingan nyanyian. Ini adalah kerana lagu berirama Jepun ini sgt memerlukan kekuatan vokal tinggi rendah yg mantap dan pada masa yg sama perlu melenggokkan suara mengikut style nyanyain lagu klasik Jepun. Rasanya hanya Dato' Siti sahaja mampu membawakan lagu ni dengan cemerlang secara live dan hebat.

Dato' Siti juga telah memecah rekod Anugerah Bintang Popular apabila menang Bintang Paling Popular 3x berturut2x utk edisi 1996/97, 1997/98, & 1998/99. Kewujudan Dato' Siti boleh diibaratkan sebagai ikon muzik paling popular yg hanya wujud utk zaman tertentu seperti Tan Sri P.Ramlee/Puan Sri Saloma utk era 50-60an, Datuk Sharifah Aini utk era 70 an, Datuk Sudirman Arshad utk era 80an dan Dato' Siti Nurhaliza utk era 90an, 2000an dan 2010an. Malah, kehebatan & populariti  Dato' Siti dalam industri hiburan juga telah meliputi seluruh kawasan nusantara kita. Dato' Siti boleh dikatakan Artis Nusantara Paling Popular utk era 90 an (Malaysia, Singapura, Brunei, Selatan Thai & Indonesia). Antara momen indah beliau ketika era 90 an ialah menang Anugerah Juara Lagu 96 & 98, Album Terbaik AIM 99 (Adiwarna), Anugerah Emas Shanghai Music Festival 1999 dan Best Female Vocal Performance di Australia utk South Pacific International Song & Singing Competition 1999 serta banyak lagi.  Itulah kehebatan legenda muzik tanahair, Diva Pop Malaysia, Dato' Siti Nurhaliza.

Gambar : Album Cindai Siti Nurhaliza (1997)
Umur : 37 Tahun
Asal : Pahang
Lagu Popular: Jawapan Di Persimpangan, Antara Waktu & Usia, Jerat Percintaan, Jalanan Berduri,Mahligai Asmara, Cari2x, Mawarku, Lagu Gembira,   Tiga Malam, Gubahanku,  Aku Cinta Padamu,Wajah Kekasih, Biskan Asmara, Kesilapanku Keeoganmu, Tirai Semalam, Rindu Di AntaraKita,Demi Kasih Kita, Khayalan Cinta, Usah Diragui, Sri Mersing, Cindai, Joget Berhibur, Joget Pahang,Es Lilin, Janji, Patah Hati, Kaparinyo, Damak, Lela Manja, Laksamana Mati Dibunuh, Purnama Merindu, Sendiri, Diari Hatimu, Satu Cinta Dua Jiwa, Demi Kasih Sayang, Tak Boleh Lupa.LagukuDi Hatimu, Kitakan Bersama, Tak Rela Berpisah, Gelora Asmara, Kini Kau Di Sisi, Hati Kama, Walinong Sari, Dondang Dendang,Lenggang Lenggok, Ketawa Lagi, Feel The Taste, Nian DiHati, Kau  Kekasihku, Seribu Kemanisan, Engkau Bagaikan Permata, Kurniaan Dalam Samaran,Salju KasihNya., Lelaki, Lembaran Cinta Pudar, Langkah Di Persada, Kedamaian.


02.Ziana Zain
Satu nama yg cukup besar di era 90 an selain Dato Siti. Diva Pop Ziana Zain cukup dikenali dengan pelbagai trademark yg cukup sinonim dengan beliau iaitu seperti ikon fesyen, ratu angkat kening, ratu vokal nada tinggi dan banyak lagi. Boleh dikatakan hampir semua pertandingan nyanyian di Malaysia pasti ada peserta yg akan membawakan lagu beliau di dalam pertandingan. Jika sebut lagu nada tinggi, pasti nama Ziana Zain akan muncul. Kemenangan beliau di pertandingan antarabangsa seperti Juara Voice Of Asia  1995 dan Anugerah Melodi Emas Tokyo Music Festival 1996 telah membuktikan yg beliau adalah salah seorang penyanyi terbaik negara dan legenda muzik tanahair. Ziana juga sgt  dikenali dengan lagunya yg sgt sukar dinyanyikan oleh penyanyi lain kerana majoriti lagu Ziana  memerlukan tuntutan vokal yg sgt tinggi dan penghayatan lagu yg konsisten serta mantap. Ramai penyanyi baru semput apabila cuba menyanyikan lagu Ziana Zain. Antara lagu Ziana Zain yg paling susah dinyanyikan ialah Madah Berhelah, Putus Terpaksa, Kasihku Pertahankan & Kesuma Hati. Orang kata boleh putus urat tekak la bila nyanyi lagu2x ini. Ziana juga mempuyai rangkaian lagu popular yg sgt banyak dan jualan album beliau juga sgt laris. Utk album Puncak Kasih 1997 sahaja beliau telah memenangi Album Pop Terbaik AIM 1998, Juara Balada AJL 1998, Muzik Video Paling Popular Anugerah VM 1998 & Lagu Paling Lama No.1 Selama 17 Minggu di dalam Carta Muzik2x 1997/98 utk lagu Puncak Kasih. Ziana juga pernah memenangi Bintang Paling Popular tahun 1995 dan Vokal Wanita Terbaik AIM 1996 utk album Setiaku Di Sini. Jangan tak tahu, Ziana Zain pun boleh nyanyi lagu Rock. Ini telah dibuktikan melalui lagu Hidup Selagi Hidup kolaborasi bersama Awie, Mus & Moq Search pada tahun 1999. Ziana juga pernah menyanyi lagu Jepun bertajuk Chitoshi Bashi di dalam album Ziana Zain 1993 & Asian Voices 1992. Selain nyanyian. filem2x beliau seperti Sembilu & Maria Mariana juga menjadi fenomena sepanjang era 90 an. Populariti Diva Pop Ziana di dalam bidang muzik dan filem adalah seiring sejalan dan menjadi salah seorang Ikon hiburan Malaysia era 90 an.
Gambar : Album Setiaku Di Sini Ziana Zain 1995
Umur : 48 tahun
Asal : Melaka
Lagu Popular : Madah Berhelah, Rentak Hidupku, Riwayat Cinta, Sebelum Terlewat Waktu, Chitose Bashi, Anggapanmu,  Putus Terpaksa, Mimpimu Bukan Mimpiku, Kasihku Pertahankan, Ku Cinta Padamu, Rindu Yang Ku Pendam, Di Sini Selamanya, Hadirmu, Kekal, Bersama Akhirnya, Kemelut Di Muara Kasih, Sangkar Cinta, Setiaku Di Sini, Tiada Kepastian, Tuduhan, Korban Cinta, Gerhana, Dekat Tapi Jauh,  Senja Nan Merah, Di Akhir Garisan,Puncak Kasih, Berpisah Jua, Kalau Mencari Teman, Terlerai Kasih,Ada Cinta, Satu Detik,  Dugaan Buatmu, Cinta Di Menara Rindu, Tika Naik Tika Jatuh, Sepi Tanpa Rela, Tiada Jodoh Antara Kita, Masih Ada Cinta, Strive For The Best, Perjuangan, Satu Persatu, Syurga Di Hati Kita, Ada Suara Ada Cinta,  Kesuma Hati, Penawar Semalu, Gementar Menghukum Kalbu, Setia Ke Akhir Hayat, Pusaka Rimba, Hidup Selagi Hidup


03.Ella
Satu2xnya Diva Rock Malaysia yg dapat bertahan utk suatu jangka masa yg sgt lama iaitu tidak lain tidak bukan ialah Ella. Ella adalah pemegang rekod album solo paling laris utk album Ella USA iaitu sebanyak lebih daripada 350k unit ke atas terjual dipasaran. Sebelum itu, Ella juga pernah memegang rekod album paling tinggi jualan dalam masa singkat utk album 30110 tahun 1992. Ella juga adalah artis pertama Malaysia yg keluarkan album video iaitu Ella Mood tahun 1991. Ella juga mempunyai rangkaian lagu popular yg sgt banyak dan juga terkenal dengan gaya agresif serta manja beliau ketika melakukan persembahan di atas pentas. Sehingga kini, tiada satu pun artis Rock wanita yg berjaya seperti Ella. Jika ingat Sukan Komanwel 1998, pastinya kita akan ingat lagu Standing In The Eyes Of The World. Lagu tema Sukan Komanwel nyanyian Ella ini telah menjadi lagu evergreen dan juga dikenali di seluruh negara Komanwel ketika majlis sukan antarabangsa itu berlangsung. Yg lebih membanggakan, Ella adalah satu-satunya artis Malaysia yg dipilih menyanyikan lagu tema Sukan Komanwel 1998 itu. Sehingga kini, lagu ini telah dipelbagaikan fungsinya seperti menjadi  lagu utama penaik semangat utk sesetengah kem jati diri atau kursus2x tertentu.  Boleh kata hampir semua album beliau di era 90 an laris di pasaran dan menjadi bualan peminat hiburan. Ella juga pernah memenangi Penyanyi Wanita Popular tahun 1993. Antara trademark Ella yg popular ialah gaya main rambut dengan gaya manja dan ungkapan perkataan "Ella rasa..." yg menjadi ikutan peminatnya. Yg pastinya, Ella adalah Diva Rock Malaysia yg tiada tolok bandingannya.

Gambar : Album 30110 Ella 1992.
Umur : 50 tahun
Asal : Pulau Pinang
Lagu Popular : Tiada Tangis Lagi, Kembara Kita, Di Percintaan Itu, Sepi Sekuntum Mawar Merah, Kasih, Cinta Selembut Sutera, Terminal Cinta,  Layar Impian, Sembilu, Kitalah Bintang, Bolero, Kabus & Sirna, Kesal, Gemilang, PPP, Nuri, Menanti, Penawar, Rindu, Aku, Kau, Dia, Esok Lusa Selamanya, Ala Amerika, Risau, Mungkin, Itulah Saya, Demi,  Pergilah Sayang, Dua Insan Bercinta Remix, Mungkinkah Sayang, Jalan Ke Sisimu,Standing In The Eyes Of The World, Aku,  Pedih, Bayangan, Cinta Pertama, Cerah Kembali


04.Fauziah Latiff
Fauziah Latiff @ Jee adalah Diva Pop yg sgt popular dengan lagu sentimental dan lagu berentak rancak. Di sebalik kelembutan vokal beliau  mengalunkan lagu Balada penuh syahdu dan romantik itu, beliau juga mampu menari dan menyanyi dengan baik utk lagu berentak Dance music dan R&B Kontemporari. Sgt jarang penyanyi solo wanita yg mampu menyanyi sambil menari ketika persembahan live di atas pentas. Itulah kelebihan Diva Pop Fauziah Latiff berbanding Diva Pop yg lain di era 90 an. Antara kejayaan Fauziah Latiff di era 90 an ialah pemenang Juara Lagu 1993, Penghibur TV Popular 1992 & 1993 & pemenang utama Muzik Video Terbaik  utk lagu Sahabat di Anugerah VM 1996. Pada masa itu, muzik video Sahabat boleh dikatakan muzik video terbaik pernah diterbitkan di Malaysia sehingga tahun 1996. Beliau juga dikenali sebagai penyanyi bersuara romantis, terang dan jelas sebutannya ketika menyanyi. Fauziah Latiff juga pernah merakamkan album bahasa Mandarin utk pasaran negara China & Hong Kong pada tahun 1992 iaitu berjudul Hua Xi Ya. Malah, Diva Pop Fauziah Latiff pernah mempromosikan album berkenaan di negara China pada tahun berkenaan. 
Gambar : Album Sahabat Fauziah Latiff 1995
Umur : 45 tahun
Asal : Perak
Lagu Popular : Bukan Kemahuan Fikiran, Aku Masih Seperti Dahulu, Tiada Noktah Cinta, 
 Gubahan Rindu Puisi Shahdu, Sekilas Senyumanmu, Tua Mengejar Kita, Di Muara Sepi, Teratai Layu Di Tasik Madu, Aku Sebutir Pasir, Epilog Memori Gelita, Aku Redha, Apa Sebenarnya, Dari Kaki Tangga Sehingga Menara, Aku Bukan Boneka. Sandarkan Pada Bahuku, Musim Bertukar Warna, Enggan, Alam Ceria, Batas Menanti, Sahabat, Kenari, Dia, Bukan Berpatah Arang, Ku Pohon Kemaafan, Resah, Hanya Di Sini, Aku Datang Lagi


05.Aishah
Aishah adalah nama yg cukup besar di awal 90 an kerana beliau berjaya memenangi anugerah besar seperti Anugerah Juara Lagu 1990 & 1995, Vokal Terbaik Wanita AIM 1995, Penyanyi Wanita Popular 1990, 1991 & 1993, Album Pop Terbaik 1996, dan Bintang Paling Popular tahun 1990. Kemerduan vokal beliau yg dinamik dan boleh menyanyi pelbagai lagu sememangnya menjadi trademark beliau. Beliau juga dikatakan artis pertama yg bawa props di atas pentas AJL utk persembahan nyanyian. Aishah juga pernah merakamkan lagu Jepun bertajuk Hanakage pada tahun 1992 dalam album Aishah III: Asia Sedunia. Kehebatan Aishah mengalunkan lagu lama seperti Bahtera Merdeka, Fatwa Pujangga & Syurga Di Telapak Kaki Ibu sebenarnya telah membawa satu dimensi baru dalam dunia muzik Malaysia pada awal 90 an. Selepas itu, Aishah telah mengeluarkan album traditional sepenuhnya berjudul Klasik pada tahun 1993 dan lagu yg mencetuskan fenomena melalui album ini ialah lagu Doa & Tari Tualang Tiga. Aishah juga pernah mencuba irama Pop Etnik Fusion utk album Tiada Duka.. Untuk Apa dan hasilnya adalah sgt memberangsangkan. Ramai kagum dengan kekuatan vokal Diva Pop Aishah yg dinamik dan merdu itu. 

Gambar : Album Aishah 1990
Umur : 51 tahun
Asal : Negeri Sembilan
Lagu Popular : Janji Manismu, Kau Yang Istimewa, Camar Yang Pulang, Bahtera Merdeka, Syurga di Telapak Kaki Ibu, Fatwa Pujangga, Kemaafan Dendam Yg Terindah, Kasih Kita, Seloka Rindu, Selanjur Cinta, Kau Sahabat, Kekasih, Teman, Hanakage, Bayangan, Ambalaba, Bangau Oh Bangau, Jari-jariku Sakit Semua, Doa, Ubekkan Denai, Tari Silat Melayu, Joget Memikat Janji, Tari Tualang Tiga, Cinta Beralih Arah, Pangggilan Rindu, Kata & Rupa, Wajah, Merenung Bulan, Dia Datang,Kau Pergi Tanpa Pesan, Tiada Duka, Antara Cinta & Kasih, Untuk Apa, Rela.


06.Amelina
Diva Dangdut Amelina sememangnya artis Dangdut No.1 ketika era 90 an. Beliau satu2xnya artis Dangdut yg album studionya semuanya terjual 100k unit ke atas dan jumlah total kesemua jualan album nyanyian adalah lebih 500k unit. Bermula dengan Rindu Ah Ah, Amelina terus menuju puncak dengan kemunculan album Asyik & album Dang Dang Dut. Album Asyik adalah album studio solo/kumpulan Malaysia paling laris tahun 1996 iaitu terjual sebanyak lebih 200k unit. Manakala album Dang Dang Dut pula adalah album kompilasi Malaysia paling laris tahun 1996 iaitu sebanyak 350k unit. Amelina juga dikenali seorang penghibur yg versatile kerana beliau juga boleh menyanyi lagu Balada dan Pop rancak dengan baik. Amelina juga telah membawa irama Dangdut ke satu tahap yg berbeza kerana membawa imej penyanyi Dangdut yg lebih elegan dan stailo serta irama muziknya lebih  moden dan kontemporari. Amelina juga telah membuktikan yg artis Dangdut juga boleh bersaing dengan sengit dengan artis irama lain dan seterusnya meningkatkan imej irama Dangdut itu sendiri. Sampai skang i teringat rancangan HMI TV1 tahun 1995/96 di mana masa tu Amelina, Ziana Zain dan kumpulan Feminin bergabung dlm rancangan ini utk menghiburkan peminat di TV. Best sgt show time tu. Kalu anda masih ingat, Diva Dangdut Amelina juga satu2x artis Dangdut yg menyanyikan lagu Dangdut versi Inggeris (Come Take My Hand - lagu asal Yang Indah Yang Hangat) ketika upacara penutup Sukan Komanwel 1998 dahulu. 

Gambar : Album Amelina 1994
Umur : 42 tahun 
Asal : Negeri Sembilan
Lagu Popular : Rindu, Yang Indah Yang Hangat, Andai Bintang Berkata, Biarlah Ku Sendiri, Gubuk Derita, Aku Jatuh Cinta, Asyik, Di Dadaku Ada Kamu, Ah Rindu Lagi, Anak Dara, Cerita Asmara, Hati Yang Luka, Sini Cinta Sana Cinta, Yang Tersayang, Secangkir Madu Merah, Cinta O Cinta, Semakin Rindu Semakin Asyik, Zapin 7 Purnama, Jangan3x, Desiran Rindu, Aduh, Come Take My Hand, Memori Daun Pisang, Bulan Cinta, Demam Asmara, Sepayung Berdua, Seri Langkat


07.Amy Mastura
Beliau memegang rekod sebagai penyanyi Malaysia pertama yg memenangi pertandingan Asia Bagus. Mempunyai karekter ceria, happy go lucky dan konsep muzik berbeza dengan penyanyi yg lain juga menjadikan Amy Mastura salah seorang penyanyi paling popular era 90 an. Kehebatan Amy Mastura juga terserlah apabila memenangi anugerah utama di Malaysia seperti Penyanyi Wanita Popular ABPBH 1994, Pelakon Filem Wanita Popular ABPBH 1999, Aktres Terbaik Festival Filem Malaysia 1999 di era 90 an. Keunikan vokal Amy Mastura juga membuatkan peminat mudah mengenali lagu beliau dan beliau juga antara penyanyi Malaysia yg bila menyanyi ada soul dalam lagu2x beliau. Jualan album2x beliau juga laris di pasaran dan terdapat banyak lagu yg menjadi siulan peminat serta masih popular sehingga kini. Filem2x beliau juga popular terutamanya filem Puteri Impian 1 & 2 yg menjadi fenomena di hujung era 90 an. I ingat lg tahuin 1994, boleh kata hampir semua majalah bercetak kat Malaysia ada cerita mengenai Amy Mastura. Diva Pop Amy Mastura juga dikenali di negara Asia lain seperti Jepun, Indonesia dan pernah berduet dengan penyanyi Amerika, Tommy Page utk lagu The Best Part. 

Gambar : Album Puteri Amy Mastura 1997
Umur : 45 tahun
Asal : Perak
Lagu Popular : Harapan Semalam, Kasih, Jawapan Kasih, Warkah Biru, Meniti Hari, Suria Khatulistiwa, Flora& Fauna, The Best Part. Lagu Untukmu, Diam Diam Rindu, Nada Rindu, Kembalilah, Kasih Kita, Di Pintu Harapan, Pujaanku, Bicara Hati, Di Antara Cinta, Gema Rembulan, Hanya Dalam Lagu, Puteri,  Kasihku, Izinkanlah, Strive For The Best, Akar, Kedua, Cahaya, Cinta Kita, Dengarkanlah


08.Ning Baizura
Di Malaysia, kalau kita sebut vokal soprano & Diva R&B, pastinya nama Ning Baizura akan muncul di dalam fikiran kita. Kemunculan Ning pada tahun 1993 telah mencetuskan fenomena kerana tampil dengan vokal yg jauh berbeza drpd artis lain dan juga konsep album beliau yg fokus pada muzik urban R&B. Ning Baizura mula dikenali apabila beliau memenangi pertandingan tempat ketiga di pertandingan Voice Of Asia 1991. Kemudian, album pertama beliau berjudul Dekat Padamu yg memuatkan lagu berhantu Curiga telah meletop di pasaran pada tahun 1993. Ning juga memegang rekod penyanyi pertama memenangi Album Terbaik AIM  dan juga Artis Solo Terbaik AIM yg pertama. Ning juga pernah memenangi Lagu Balada Terbaik AJL 1994 utk lagu Curiga dan Lagu Pop Rock Terbaik AJL 1995 utk lagu Kau Dan Aku. Antara muzik video beliau yg ikonik ialah lagu Pasti tahun 1995. Diva R&B ini juga sgt dikenali dengan teknik vokal beliau yg hebat dan juga antara penyanyi ikonik  era 90 an. 

Gambar : Album Ke Sayup Bintang Ning Baizura 1997
Umur : 41 tahun
Asal : Selangor 
Lagu Popular : Dugaanku, Curiga, Dekat Padamu, Mungkin, Gersang, Pasti, Kau Dan Aku, Penjara Kasih, Sangsi, In Another Life, Antara Mungkin & Curiga, A Little Romancing, Percaya, Teguh, Antara Kita, Kaulah Pelitaku, Getaran Rinduku, Asmara, You & I, Di Akhir Garisan, Ke Sayup Bintang, Satu Fantasi, Alangkah, Kata Hati, Sayang Di Sayang, Human, Always, You Promised But You Lied, Angel of My Heart, Bawa Daku Pergi, Aku Rindu Padamu, Romantika, Pujaanku


09.Ramlah Ram
Diva Pop Ramlah Ram adalah satu2xnya penyanyi wanita yg berjaya melakukan transformasi muzik yg berbeza sepanjang era 90 an. Di awal 90 an, beliau terkenal dengan irama Pop komersial & Balada, Di pertengahan 90 an, beliau menjadi perintis kepada fenomena muzik Dangdut dan akhir 90 an pula, beliau popular dengan irama Traditional pula. Ramlah Ram sememangnya penyanyi legenda Malaysia yg versatile dan mempunyai kelompok peminat setia sejak 80 an sehinggalah kini. Lagu beliau berjudul Selamat Jalan Romeo telah menjadi salah satu lagu Melayu paling popular di Malaysia sepanjang zaman dan juga lagu Dangdut Malaysia yg evergreen. 

Album : Sekeping Hati Sehampar Janji Ramlah Ram 1998
Umur : 51 tahun 
Asal : Johor
Lagu Popular : Duri Dlm Cinta, Balada Cintamu, S.A.Y,A.N.G, Susah Senang Kita Bersama, Siapa Yang Bersalah, Kau Penawar Duka, Sabarlah Syg, Di Ambang Pintu Kasih, Cinta Berderai, Madah & Karenah, Nadi Cinta, Rahmat Di Sebalik Duka, Selamat Jalan Romeo, Keangkuhanmu, Sabarmu Terlalu Tipis, Keliru, Aduh Duh Sayang, Joget Serumpun, Zapin Yang Tinggal, Sekeping Hati Sehampar Janji, Antara Kasih, Syg & Cinta, Ala Canggung, Jendela Di Kamar Usang, Kasih Tak Berpinggir


10.Noraniza Idris
Diva Pop Pop Etnik/Irama Malaysia/Traditional ini boleh dikatakan satu2xnya artis paling konsisten memperjuangkan irama tradisi kita ini di Malaysia. Nama Noraniza Idris betul2x berada di kemuncak ialah pada tahun 1997 dengan terlahirnya album Ala Dondang. Album Ala Dongdang yg berkonsepkan irama Pop Traditional Kontemporari ini telah membawa satu fenomena yg hebat di kalangan peminat industri hiburan ketika itu. Beliau juga telah membuktikan lagu Traditional moden juga boleh popular sama hebat dengan lagu Pop dan Rock di Malaysia. Rasanya ramai yg tidak tahu yg lagu Dikir Puteri sangat popular di Thailand sehinggakan terdapat pelbagai versi remix lagu ni  di internet dan pernah dipersembahkan di TV Thailand oleh para penghibur di sana. Antara anugerah utama yg pernah dimenangi oleh Diva Pop Etnik kita ini ialah Album Pop Etnik Terbaik AIM 1998/99 & Persembahan Terbaik AJL 1998 & 1999. Beliau juga dikenali sebagai artis yg suka melakukan persembahan unik dan meriah di atas pentas akhir AJL sehingga menjadi trademark beliau setiap kali muncul di pentas akhir AJL. 

Gambar : Album Ala Dondang Noraniza Idris 1997
Umur : 48 tahun
Asal : Johor
Lagu Popular : Pudar Warna Cinta, Joget Gadis Desa, Hati Ke Hati, Ingin Tahu, Saat Bahagia, Seri Bulan,  Monolog Duka, Awalla Dondang, Semalu Rimba, Rindu, Mustika Hati, Inang Merindu, Dikir Puteri. Zapin Pusaka, Joget Berkias Kasih, Dondang Dendang,Hati Kama, Ya Allah Ya Saidi, Lenggang Lenggok, Ketawa Lagi, Tingting, Ngajat Tampi, Si Nara, Panji Sumandak, Ya Kasih


11. Datuk Sheila Majid
Di Malaysia, nama Datuk Sheila Majid sememangnya sinonim dengan irama Jazz & R&B dan boleh dikatakan satu2xnya pelopor muzik Pop Jazz & R&B paling popular di sini. Kemuncak kegemilangan Sheila Majid di era 90 an bermula dengan album Legenda yg memuatkan lagu2x malar segar dan popular seperti Legenda, Engkau Laksana Bulan, etc. Datuk Sheila Majid juga sangat popular di Indonesia dan pernah mengadakan konsert di London pada tahun 1996. Antara anugerah utama beliau pernah terima di era 90 an ialah Anugerah Kembara AIM 1996, Vokal Wanita Terbaik AIM 1997 & Album Pop Terbaik AIM 2000. Datuk Sheila Majid juga adalah salah seorang legenda muzik tanahair yg sgt terkenal di Nusantara selain Dato' Siti Nurhaliza, kumpulan Search, Slam, Exists dan Iklim. 

Gambar : Album  Legenda Sheila Majid 1990
Umur : 51 tahun
Asal : Kuala Lumpur
Lagu Popular : Legenda, Engkau Laksana Bulan, Bunyi Gitar, Manusia, Tiru Macam Saya, Ikhlas Tapi Jauh, September Pagi, Wanita, Gemilang, Aku Cinta Padamu, Jentayu, Bersatu Hati, Ratu, Percayalah, Mengapa Kasih, Embun, Cinta Jangan Kau Pergi, Setia Bersama, Ku Mohon, Jatuh Cinta, Rahsia Hati, Ada2x Saja.


12.Nora
Diva Pop Nora mmg dikenali dengan kemantapan vokal beliau yg gemersik dan lunak serta diakui antara penyanyi terbaik di negara kita. Beliau merupakan pemenang Bintang HMI tahun 1991 dan banyak anugerah utama beliau pernah menanginya seperti Artis Baru Wanita Terbaik AIM 1995, Persembahan Vokal Berkumpulan Terbaik dan Lagu Terbaik utk lagu Jentayu di AIM 1996. Antara momen yg mempamerkan kemantapan vokal Diva Pop Nora ialah ketika pertandingan akhir AJL 1997 utk lagu Naluri, Semifinal Muzik2x 1995 utk lagu Sandiwara, Semifinal AJL 1999 utk lagu Hanya Satu dan banyak lagi. Ramai kagum dengan Nora kerana boleh nyanyi lagu nada tinggi dengan sgt baik ketika pertandingan Semifinal Muzik2x 1995 yg ketika itu dilakukan pada waktu pagi. Manakala utk Semifinal Muzik2x 1999, ramai terkejut dengan kemantapan vokal Nora pada masa itu kerana berjaya menyanyikan lagu Hanya Satu dengan hebat dan power. Lagu Hanya Satu mmg diakui antara lagu Nora yg susah dan Nora berjaya menyanyikannya secara live dengan hebat sekali. Nora juga popular di Indonesia terutamanya lagu Di Persimpangan Dilema yg sgt popular di sana. . 
Gambar : Album Sandiwara Nora 1994
Umur : 43 tahun
Asal : Kelantan
Lagu Popular : Interlud, Di Persimpangan Dilema, Sandiwara, Rentak Jantung, Joget Kelantan, Harum, Debaran, Dendam Dalam Diam, Kadangkala Terpaksa, Hakikat, Katakanlah, Meniti Janji, Sayang Di Sayang, Ku Miliki Bayangmu, Jentayu, Di Akhir Garisan, Naluri, Dakapan, Rintik, Renungan Terakhir, Teristimewa, Di Sini Bermula, Hanya Satu, Bebas Berlari, Satu Perjuangan Belum Sesuai.



13.Shima
Lagu Teringin Diva Pop/Rock Shima ini sememangnya amat popular pada tahun 1993. Ianya juga boleh dikatakan lagu Shima paling popular dan evergreen sampai skang. Pada awal kemunculan beliau, Shima lebih ke arah irama Rock. Namun apabila hujung 90 an, Shima bertukar arus dengan lebih fokus kepada irama Pop. Lagu Aku Tetap Aku tahun 1999 merupakan antara lagu paling banyak menjadi juara di carta  radio Malaysia ketika itu. Shima juga dikenali sebagai salah seorang artis Malaysia yg mempunyai vokal yg mantap dengan suara rock. Ini telah dibuktikan dengan kemenangan Shima dengan anugerah Vokal Wanita Terbaik AIM 1994. Shima juga diingati dengan gimik persembahan menari dan diangkat penari beliau di final AJL 1992 utk lagu Setelah Aku Kau Miliki. Ramai terpegun dengan persembahan hebat Shima pada ketika itu. 

Gambar : Album Shima 3 1993
Umur : 47 tahun
Asal : Selangor 
Lagu Popular : Di Sebalik Sejuta Wajah, Menjejak Matahari, Setelah Aku Kau Miliki, Aku,ku, Sepanjang Malam Keresahan, Teringin, More Than You Girl, Luka Dilukai, Destinasi, Sepi, Apa Ku Rasa, Serpihan Berkaca, Aku Tetap Aku 


14.Erra Fazira
Erra Fazira adalah salah seorang Ikon hiburan Malaysia era 90 an kerana populariti dan kejayaan beliau di dalam bidang nyanyian dan juga lakonan. Erra juga merupakan satu2xnya bekas Ratu Cantik Malaysia yg paling berjaya dalam industri hiburan di era 90 an. Kejayaan beliau dapat dibuktikan dengan jualan album yg laris, filem meletop di panggung dan juga menjadi salah seorang artis paling digemari oleh peminat di era 90 an. Selain itu, vokal Erra yg unik dan lembut itu juga telah  menjadikan Erra sbg salah seorang penyanyi Malaysia yg mempunyai identiti dan originaliti vokal tersendiri dan lagu2xnya juga banyak menjadi hits. Seperti Ziana Zain & Amy Mastura, Erra juga sgt popular sebagai Aktres Filem era 90 an. Antara momen ikonik Erra Fazira dlm bidang muzik utk era 90 an ialah video muzik menarik Yang Terindah Hanya Sementara dan persembahan ala koboi moden utk lagu Jendela Hati di AJL 1999. 

Gambar : Album 2.5 Sayang Erra Fazira 1996
Umur : 42 tahun
Asal : Selangor
Lagu Popular : Cinta Abadi, Bebaskan Dirimu, Yang Terindah Hanya Sementara, Aku & Dia, Cemburu, Pertemuan, Gemilang, Terpaksa Melangkah, Bara Cinta, Pyjama Ungu Bangku Biru, Stail Lama Bikin Baru, Jendela Hati, Teman Bicara.


15.Mas Idayu
Diva Dangdut dan juga Ratu Gelek ini merupakan salah seorang Ikon Dangdut di Malaysia. Mas Idayu tampil dengan konsep Dangdut yg berbeza dengan artis Dangdut lain dan ini membuatkan beliau mudah dikenali peminat serta mempunyai identiti muzik Dangdut tersendiri. Selain itu, beliau juga mempunyai banyak lagu hits dan album beliau sgt laris di pasaran. Antara trademark Mas Idayu ialah gelekan dangdut beliau yg pastinya menarik menghiburkan para penonton dengan persembahan menarik beliau. Mas Idayu juga dikenali sebagai artis yg versatil kerana mampu membawa pelbagai lagu irama lain dengan baik. Beliau juga pernah memenangi Album Dangdut Terbaik di AIM 1998 & AIM 2000. 

Umur : 47 tahun
Asal : Johor 
Lagu Popular : Penggoda, Doa Kerinduan, Harga Diri,  Mengejar Bayangan, Kempunan, Jangan Biarkan, Seiring Sejalan, Robek Hatiku, Gelitik Cintamu, Cinta 100%, Cinta Bukan RM, Penyakit Cinta, Tergoda, Duniaku Bebas, Andaikan Bintang Berbicara, Senggol-Senggolan Cubit Cubitan, Selangit, Dunia Cinta, Atas Nama Hujan, Satu Tambah Satu, Sang Kasanova Cinta, Perwiraku, Merindu, Bolehlah Boleh, 1/2 Jam, Goyang Bali



16.Allahyarhamah Datuk Sharifah Aini
Al-Fatihah kepada Allahyarhamah Datuk Sharifah Aini. Amin. Legenda muzik tanahair ini tetap meneruskan legasi popularitinya di era 90 an dengan lagu popular beliau iaitu Seksa dan Yayadan. Kehebatan dan keunikan arwah sebagai penghibur dan ikon hiburan Malaysia sangat dihargai dan dikenangi semua peminat seni di tanahair. Utk era 90 an, arwah banyak fokus kepada irama Pop Komersial, & Pop Etnik . Album arwah pada tahun 1995 iaitu Seraut Wajah Semerdu Suara Album Live telah mencatat jualan lebih 100k unit. Ini telah membuktikan artis veteran bertaraf legenda seperti beliau tetap mampu mencatat jualan album yg sgt tinggi dan seterusnya dapat mengekalkan populariti beliau utk berdekad lamanya.

Gambar : Album Yayadan Allahyarhamah Datuk Sharifah Aini 1998
Al-Fatihah (1953-2014)
Asal : Johor 
Lagu Popular : Rindu Menghiasi Kamar Cinta, Seksa, Tak Mungkin Berpaling, Kuntum2x Kasih, Gerimis Mengundang, Di Alam Fana Cintamu,  Rindu Serindu Rindunya, Yayadan, Takkan Melayu Hilang Di Dunia, 


17.Liza Hanim
Album pertama Puteri Pop Liza Hanim yg berkonsepkan Pop Akustik berjudul Epilog telah memberikan beliau satu identiti dan originaliti seorang penyanyi yg berbakat besar dan tersendiri. Kelunakan dan kemantapan vokal beliau juga telah membuatkan beliau telah diiktiraf antara vokalis terbaik negara. Lagu Getaran Jiwa Cinta Di Jiwa nyanyian beliau telah memegang rekod lagu paling lama dalam Carta Muzik Muzik iaitu selama 51 minggu. Beliau juga pernah memenangi anugerah Juara Bintang Penghibur HMI tahun 1999. Ramai memuji kehebatan vokal beliau di dalam album kedua beliau berjudul Di Mana Kan Ku Cari Ganti (album tribute kepada Tan Sri P.Ramlee & Puan Sri Saloma). Beliau juga dikenali antara penyanyi yg boleh menyanyi nada rendah dengan begitu baik sekali.
Umur : 36 tahun
Asal : Selangor
Lagu Popular : Getaran Cinta Di Jiwa, Siapa Sangka Siapa Menduga, Dunia Cinta, Menanti Kehadiran, Cintailah Aku Sepenuh Jiwa, Nilai Cintamu, Tragedi Tenda Biru, Di Mana Kan Ku Cari Ganti, Rindu Hati Tidak Terkira, Istana Cinta, Jaringan Cinta, Ku Idamkan Rindu, Antara Kita, Bahtera Cintamu, Izinkanku Berlalu


18.Nurul
Kemunculan Puteri Pop Nurul pada tahun 1995 telah menarik ramai perhatian ramai peminat kerana lagu beliau Kerana Terluka dan Cinta Azali sangat popular pada masa itu, Malah, kelantangan vokal dan kebolehan beliau menarik lagu nada tinggi juga menjadikan beliau artis baru wanita paling popular pada tahun itu. Nurul juga pernah memenangi Artis Baru Wanita Terbaik pada AIM 1996. Populariti Nurul diteruskan dengan lagu2x popular seperti Ikhlasnya Cintaku, Bukan Aku Tidak Sanggup & lagu duet evergreen beliau dengan Ajai iaitu Aku Cinta Aku Rindu pada tahun 1998. Nurul juga dikenali sebagai seorang pengacara yg hebat kerana pernah menjadi pengacara utk rancangan Muzik TV di TV1 utk beberapa tahun. Antara momen terbaik Nurul yg diingati peminat ialah ketika Nurul berduet dengan Ziana Zain utk lagu Madah Berhelah & Kerana Terluka dlm rancangan HMI Bersama Ziana Zain tahun 1996. Pada masa itu, ramai kagum Nurul boleh tarik nada tinggi utk lagu Madah Berhelah. 

Gambar : Album Nurul 1995
Umur : 39 tahun
Asal : Pulau Pinang
Lagu Popular : Cinta Azali, Kerana Terluka, Impianku, Ikhlasnya Cintaku, Bukan Aku Tidak Sanggup,  Rinduku Padamu, Tiada Kali Kedua, Bukan Bonekamu, Aku Cinta Aku Rindu,Rindu Bayangan, Satukan Kita Berdua. 


19.Safura
Puteri Pop Safura pernah mencetuskan fenomena pada tahun 1997 sehingga 1999 dengan pelbagai lagu hits beliau. Mempunyai vokal nyaring dan lantang ini cukup dikenali sbg salah seorang artis 90 an cukup popular dengan lagu2x baladanya. Lagu beliau yg paling popular ialah Sedalam Mana Cintamu dan Rinduku Semakin Kuat. 

Umur : 45 tahun
Asal : N/A
Lagu Popular : Sedalam Mana Cintamu, Perutusan Hiba, Bukan Lupa Tapi Tak Ingat, Seandainya Kau Jujur, Gerimis Mengudang 2, Jangan Menangis Sayang, Rinduku Semakin Kuat, Kala Cinta Itu Buta, Dulu Sayang Kini Benci, Cinta Tak Perlu Di Rahsia, Cinta Bersulam Dusta, Andang Cintaku Menyala, Dian Asmara.


20.Wann
Penyanyi yg cukup popular dengan suara unik ala ala meneran bila menyanyi ini mmg sgt popular di awal 90 an dulu. Puteri Pop Wann pernah menjadi fenomena kerana persembahan beliau yg sentiasa mengamit perhatian peminat dan banyak album dikeluarkan oleh beliau di awal 90 an dulu menjadi laris di pasaran. Wann juga pernah menyanyikan lagu irama Pop Komersial, Pop Etnik, Dangdut dan juga A Go Go di sepanjang karier beliau di era 90 an ini. 

Umur : 46 tahun
Asal : Perak
Lagu Popular : Joget Siapa Dia, Aku Dalam Teka Teki, Bossanova, Kau Bagai Cermin, Mana Janjimu, Kilauan, Beban Asmara, Joget Lagi Dangdut Lagi, A Go Go Datang Lagi



Sumber : Semua Gambar Adalah Daripada Carian Imej Google. 

45 comments:

  1. hai leo,dtg dr bls kunjungan
    follow here to

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai kak zie. terima kasih bls kunjungan kak. yezzzz kak. hihi. :D

      Delete
    2. lagu malaysuia banyak yang top ya . saya suka lagu-lagu lawasnya.

      Delete
    3. ,,.,KISAH NYATA ,
      Aslamu alaikum wr wb..Allahu Akbar, Allahu akbar, Allahu akbar
      Bismillahirrahamaninrahim,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang property rumah tangga dan mencapai kesuksesan yang luar biasa, mobil rumah dan fasilitas lain sudah saya miliki, namun namanya cobaan saya sangat percaya kepada semua orang, hingga suaatu saat saya ditipu dengan teman saya sendiri dan membawa semua yng saya punya, akhirnya saya menaggung utang ke pelanggan saya totalnya 470 juta dan di bank totalnya 800 juta , saya stress dan hamper bunuh diri anak saya 2 orng masih sekolah di smp dan sma, istri saya pergi entah kemana dan meninggalkan saya dan anakanaknya ditengah tagihan utang yg menumpuk, demi makan sehari hari saya terpaksa jual nasi bungkus keliling dan kue, ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman dan bercerita kepadanya, Alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya, dulu katanya dia juga seperti saya stelah bergabung dengan KI JAMBRONG hidupnya kembali sukses, awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi selama satu minggu saya berpikir dan melihat langsung hasilnya, saya akhirnya bergabung dan menghubungi KI jambrong di No 0853-1712-1219. Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari Astagfirullahallazim, Alhamdulilah Demi AllAH dan anak saya, akhirnya 5M yang saya minta benar benar ada di tangan saya, semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kini saya kembali sukses terimaksih KI JAMBRONG saya tidak akan melupakan jasa AKI. JIKA TEMAN TEMAN BERMINAT, YAKIN DAN PERCAYA INSYA ALLAH, SAYA SUDAH BUKTIKAN DEMI ALLAH SILAHKAN HUB AKI JAMBRONG DI 0853-1712-1219. (TANPA TUMBAL/AMAN).

      ANDA JUGA BISA BERKONSULTASI MASALAH LAIN SEPERTI : TOGEL,PELARIS,SANTET,TUYUL,PERCINTAAN/ASMARA ATAU MASALAH GAIB LAINNYA.
      INI TIDAK AKAN BERHASIL TANPA ADA KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN DALAM DIRI ANDA SENDIRI

      Catatan: satu kata sudah cukup untuk orang bijak dan terima kasih banyak atas bacaan kesaksian dan kabar baik saya
      Tuhan memberkati kalian semua!

      Delete
    4. KABAR BAIK!!!

      Nama saya Lady Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu kepada Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran di muka, tetapi mereka adalah penipu , karena mereka kemudian akan meminta pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, jadi berhati-hatilah terhadap Perusahaan Pinjaman yang curang itu.

      Perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, tidak akan menuntut pembayaran konstan dan mereka tidak akan menunda pemrosesan transfer pinjaman, jadi harap bijak.

      Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara finansial dan putus asa, saya telah ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman online, saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan menggunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ms. Cynthia, yang meminjamkan saya pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa konstan pembayaran atau tekanan dan tingkat bunga hanya 2%.

      Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya terapkan dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

      Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik jika dia membantu saya dengan pinjaman, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres atau penipuan

      Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman apa pun, silakan hubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan atas karunia Allah, ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda mematuhi perintahnya.

      Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan memberi tahu saya tentang Ibu Cynthia, ini emailnya: arissetymin@gmail.com

      Yang akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran cicilan pinjaman saya yang akan saya kirim langsung ke rekening perusahaan setiap bulan.

      Sepatah kata cukup untuk orang bijak.

      Delete
    5. Nama saya Dian Pelangi dari Jakarta di Indonesia, saya seorang perancang busana dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu semua orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak pemberi pinjaman di sini adalah penipu dan mereka ada di sini. menipu Anda dengan uang hasil jerih payah Anda, saya mengajukan pinjaman untuk sekitar Rp900.000.000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman dan bisnis saya tentang jatuh karena hutang.

      Ketika saya mencari perusahaan pinjaman swasta yang dapat diandalkan, saya melihat iklan online lainnya dan nama perusahaan tersebut adalah THE WORLD LOAN COMPANY. Saya kehilangan 15 juta dengan mereka dan sampai hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya ajukan.

      Ya Tuhan, teman-teman yang mengajukan pinjaman juga menerima pinjaman tersebut, memperkenalkan saya pada perusahaan terpercaya di mana Ibu Christabel bekerja sebagai manajer cabang, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp900.000.000 dan mereka meminta kredensial saya, dan setelah itu mereka selesai memverifikasi detail saya, pinjaman disetujui untuk saya dan saya pikir itu hanya lelucon, dan mungkin ini adalah salah satu penipuan yang membuat saya kehilangan uang, tetapi saya tertegun. Saat saya mendapatkan pinjaman dalam waktu kurang dari 6 jam dengan bunga rendah 2% tanpa agunan

      Saya sangat senang Tuhan memakai teman saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya selamat membuat bisnis saya melambung tinggi dan dilikuidasi dan sekarang bisnis saya terbang tinggi di Indonesia dan tidak ada yang akan mengatakannya. tahu tentang perusahaan fashion.

      Jadi saya menyarankan semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau lainnya untuk menghubungi
      christabel ibu melalui email: christabelloancompany@gmail.com

      Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (lianmeylady@gmail.com) dan Sety memperkenalkan dan berbicara tentang christabel, dia juga mendapat pinjaman baru dari christabel, Anda juga dapat menghubungi dia melalui emailnya: permatabudiwati@gmail.com Sekarang, semua yang akan saya lakukan adalah berusaha memenuhi pembayaran pinjaman yang saya kirimkan langsung ke rekening mereka setiap bulan.

      Sebuah kata untuk orang bijak sudah cukup

      Sekali lagi terima kasih telah membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kami dan memberi kami umur panjang dan hidup sejahtera dan semoga Tuhan melakukan pekerjaan baik yang sama dalam hidup Anda.
      Ibu yang baik Christabel Missan Nomor WhatsApp +15614916019 Atau +13108626660

      Delete
  2. aku minat semua artis kat atas nie.. 20 orang tu adalah artis pojaan hati ku dari dulu kini dan selamanya.. hih hih

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai bro yus, terima kasih singgah. i pun minat 20 artis ini. zaman 90 an banyak artis, lagu & album best best. nostalgia sangat. :D

      Delete
  3. The best combination! Membesar dgn lagu2 depa ni semua! La ni mana nak carik suara dgn melodi dan lirik lagu mcm ni? :( Huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai engku, terima kasih singgah. sama la i pun membesar dengan semua lagu depa juga. huhu. dorg semua legend 90's yg tiada tandingan. rindu zaman 90's. huhu. :(

      Delete
  4. Spe yg buat list nie,, I think amy mastura n erra fazira x layak kot,, n how they can beat dato sharifah aini?? Kelakarnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai jhap nashrique. Terima kasih singgah. oh i buat list ni. i ambik faktor impak dr tahun 1990 sehingga 1999 sahaja. amy mastura dan erra fazira banyak kali tercalon kategori penyanyi wanita popular dan ada antara jualan album dorg lebih banyak daripada datuk sharifah aini. dato' shahrifah aini mmg legend tetapi utk era 90 an ada artis lagi popular daripada beliau. :). List ni utk era 90 an tetapi bukan utk sepanjang zaman. Kalau sepanjang zaman, Datuk Sharifah Aini mmg duk ranking Top 5. :).Lagipun, utk era 90 an, daripada majalah URTV, Hai, Mangga, akhbar tabloid, nama Amy Mastura & Erra Fazira mmg sgt famous. Datuk Sharifah Aini mmg popular tetapi utk 90an, Datuk Sharifah yg betul popular selepas tahun 1995 dengan meletopnya lagu Seksa. Sedangkan album beliau tahun 1994 kurg memberi impak pada industri hiburan. Datuk Sharifah Aini juga tidak tercalon dalam mana2x kategori Anugerah Bintang Popular dari tahun 1990 sehingga 1999. Tapi beliau tetap unggul di mata peminat seni hiburan tanahiar sbg legenda muzik tanahair. Peace yaww. :D

      Delete
    2. absolutely yes bro leopluto.. anda memang berhak mencalonkan atau menyenaraikan hak anda.. kerana itu adalah pilihan anda kan.. tepat sekali yang sharifah aini mana popular di era 90an tu, beliau hanya popular di zaman 70an dan 80an jer..
      jadi kpd yg nk mengondem tu.. fikir2 lah dulu sebelum nak beri ulasan kan.. jangan setakat nk jd keyboard warrior ajer, tapi habuk pun tarak.. gitu
      jangan bimbang bro leopluto.. yusrina senantiasa berada di pihak anda.. yusrina akan selalu bacu-up anda.. hih hihh

      Delete
    3. terima kasih bro yusrina.:D. i sgt menghargai back up bro yusrina. terharu jap. hihi. bro yusrina mmg thorbaik la. tqtqtqtqtqtq so much bro yusrina. hihi. :D :D :D

      Delete
    4. Haiyoo ko lahir zaman bila dik .Amy mastura album 1,2 100k unit ke atas...lepas tu majalah semua muka dia..hai le urtv le..media hiburan le..pesta le..top5 penyanyi wanita popular mmg kerap pulak tu..

      Delete
    5. Amy Mastura Penyanyi Wanita Popular ABPBH 1994 bukan setakat tercalon top 5 tau. :)

      https://ms.wikipedia.org/wiki/Anugerah_Bintang-Bintang_Popular_1994

      Delete
  5. Sharifah aini tu sejak 70s lagila...apa tak tengok ke filem Hapuslah Airmatamu tu tahun 1976..lagu dia evergreen sepanjang zaman. Orang belajar mengaji suara memang sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kak. Terima kasih singgah. Sebenarnya list ni fokus pada pencapaian artis dr tahun 1990-1999 sahaja kak. Ianya termasuk artis yg dapat maintain populariti dr zaman 70's/80's sehingga zaman 90's. I tahu yg Datuk Sharifah Aini drpd zaman 70's. Dalam penerangan utk Dato' Siti, i ada menerangkan yg Datuk Sharifah adalah ikon muzik paling popular utk era 70 an. hihi. Betul cakap akak, org yg pandai mengaji mmg suara sedap. :D

      Delete
    2. X faham BM kot...sah sah tuan tanah cakap berdasarkan 1990 hingga 1999..yg cik kak ni x habis habis 70an..benak sungguh

      Delete
  6. Hi Leo Pluto..! Nice info.. ♥

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai kak maman reen, terima kasih singgah & sudi baca. :D

      Delete
  7. QQTAIPAN .ORG | QQTAIPAN .NET | TAIPANQQ .VEGAS
    -KARTU BOLEH BANDING, SERVICE JANGAN TANDING !-
    Jangan Menunda Kemenangan Bermain Anda ! Segera Daftarkan User ID nya & Mainkan Kartu Bagusnya.
    Dengan minimal Deposit hanya Rp 20.000,-
    1 user ID sudah bisa bermain 7 Permainan.
    • BandarQ
    • AduQ
    • Capsa
    • Domino99
    • Poker
    • Bandarpoker.
    • Sakong
    Kami juga akan memudahkan anda untuk pembuatan ID dengan registrasi secara gratis.
    Untuk proses DEPO & WITHDRAW langsung ditangani oleh
    customer service kami yang profesional dan ramah.
    NO SYSTEM ROBOT!!! 100 % PLAYER Vs PLAYER
    Anda Juga Dapat Memainkannya Via Android / IPhone / IPad
    Untuk info lebih jelas silahkan hubungi CS kami-Online 24jam !!
    • WA: +62 813 8217 0873
    • BB : D60E4A61
    • BB : 2B3D83BE

    ReplyDelete
  8. BERITA BAIK UNTUK SEMUA ORANG

    Nama saya Amisha dari bogor di Indonesia, saya adalah perancang busana dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu setiap orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak kreditur pinjaman di sini adalah penipu dan mereka ada di sini. curang Anda dengan susah payah uang Anda, saya mengajukan pinjaman sekitar Rp500,000,000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 24 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 24 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman dan bisnis saya adalah Tentang menabrak karena hutang.

    Sebagai pencarian saya untuk perusahaan pinjaman pribadi yang andal, saya melihat iklan online lainnya dan nama perusahaannya adalah fancy loan company. Saya kehilangan jumlah 15 juta dengan mereka dan sampai hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya usulkan.

    Tuhan jadilah kemuliaan, teman-teman saya yang mengajukan pinjaman juga menerima pinjaman semacam itu, mengenalkan saya kepada perusahaan yang dapat dipercaya dimana Ibu Suzan bekerja sebagai manajer cabang, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp700.000.000 dan mereka meminta surat kepercayaan saya, Dan setelah mereka selesai memverifikasi detail saya, pinjaman tersebut disetujui untuk saya dan saya pikir itu adalah sebuah lelucon, dan mungkin inilah salah satu tindakan curang yang membuat saya kehilangan uang, tapi saya tercengang. Ketika saya mendapat pinjaman saya dalam waktu kurang dari 6 jam dengan suku bunga rendah 2% tanpa agunan.

    Saya sangat senang karena ALLAH menggunakan teman saya yang menghubungi mereka dan mengenalkan saya kepada mereka dan karena saya diselamatkan dari membuat bisnis saya melonjak ke udara dan dilikuidasi dan sekarang bisnis saya terbang tinggi dalam bahasa Indonesia dan tidak ada yang akan mengatakannya Dia tidak tahu tentang Anniesa Hasibuan perusahaan mode saya

    Jadi saya saran setiap orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk silahkan kontak
    Ibu Suzan email: (Suzaninvestment@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (Amisha1213@gmail.com), dan maria yang baru saja mendapat pinjaman dari suzan di: (maaria9925@gmail.com) dan Karina yang memperkenalkan dan bercerita tentang Ibu Suzan, dia juga mendapat pinjaman baru dari Ibu Suzan, Anda juga dapat menghubungi dia melalui email-nya:( Lukman.karina@yahoo.com).

    ReplyDelete
  9. Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    ReplyDelete
  10. Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
    [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
    Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]

    ReplyDelete
  11. Anda dipersilakan untuk ACCESS LOANS FIRM di sini, kami memastikan Anda mendapatkan pinjaman terbaik untuk bisnis Anda atau membayar tagihan Anda. Jawab saja beberapa pertanyaan sederhana dan penuhi persyaratannya. Hubungi kami sekarang untuk pinjaman 3% untuk semua pinjaman, mudah, cepat, dan aman.

    PINJAMAN TERSEDIA YANG KAMI TAWARKAN ADALAH;

    * Pinjaman Pribadi dan Pinjaman Perumahan,
    * Renovasi rumah dan tagihan Rumah Sakit
    * Pembesaran Bisnis
    * Refinancing Ekstensi Pertanian dan Penambangan Emas
    * Proyek pembiayaan dengan kebutuhan keuangan yang lebih tinggi
    * Pinjaman Bisnis dan Pinjaman Investasi

    INFORMASI KONTAK ADALAH;

    KANTOR KEPALA (accessloansfirm@gmail.com)

    WHATSAPP: +12342018860

      Pinjaman yang baik dimulai dengan Pinjaman yang lebih baik

    ReplyDelete
  12. Jujur daripada hati saya.. Sebagai peminat lagu lagu seberang saya daripada senarai diatas sy minat no 1 noraniza idris no 2 sharifah aini..sebenernya sy paling minat tp xde dlm senarai tu.. Ahmad jais.. Legend tau.. Setakat ni sy masih simpan lagi meski sy skrg dh pun dduk kt Jawa Tengah.. Xmgape lah org nk kata sy jenis manusia klasik la primitif la sbb sukakan lagu org dulu2 meski sy teelahir era sekarang... Salam

    ReplyDelete
  13. Jujur daripada hati saya.. Sebagai peminat lagu lagu seberang saya daripada senarai diatas sy minat no 1 noraniza idris no 2 sharifah aini..sebenernya sy paling minat tp xde dlm senarai tu.. Ahmad jais.. Legend tau.. Setakat ni sy masih simpan lagi meski sy skrg dh pun dduk kt Jawa Tengah.. Xmgape lah org nk kata sy jenis manusia klasik la primitif la sbb sukakan lagu org dulu2 meski sy teelahir era sekarang... Salam

    ReplyDelete
  14. Nama saya Dian Pelangi dari Jakarta di Indonesia, saya seorang perancang busana dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu semua orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak pemberi pinjaman di sini adalah penipu dan mereka ada di sini. menipu Anda dengan uang hasil jerih payah Anda, saya mengajukan pinjaman untuk sekitar Rp900.000.000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman dan bisnis saya tentang jatuh karena hutang.

    Ketika saya mencari perusahaan pinjaman swasta yang dapat diandalkan, saya melihat iklan online lainnya dan nama perusahaan tersebut adalah PERUSAHAAN PINJAMAN DUNIA. Saya kehilangan 15 juta dengan mereka dan sampai hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya ajukan.

    Ya Tuhan, teman-teman yang mengajukan pinjaman juga menerima pinjaman tersebut, memperkenalkan saya pada perusahaan terpercaya di mana Ibu Christabel bekerja sebagai manajer cabang, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp900.000.000 dan mereka meminta kredensial saya, dan setelah itu mereka selesai memverifikasi detail saya, pinjaman disetujui untuk saya dan saya pikir itu hanya lelucon, dan mungkin ini adalah salah satu penipuan yang membuat saya kehilangan uang, tetapi saya tertegun. Saat saya mendapatkan pinjaman dalam waktu kurang dari 6 jam dengan bunga rendah 2% tanpa agunan

    Saya sangat senang Tuhan memakai teman saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya selamat membuat bisnis saya melambung tinggi dan dilikuidasi dan sekarang bisnis saya terbang tinggi di Indonesia dan tidak ada yang akan mengatakannya. tahu tentang perusahaan fashion.

    Jadi saya menyarankan semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau lainnya untuk menghubungi
    christabel ibu melalui email: christabelloancompany@gmail.com

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (lianmeylady@gmail.com) dan Sety memperkenalkan dan berbicara tentang christabel, dia juga mendapat pinjaman baru dari christabel, Anda juga dapat menghubungi dia melalui emailnya: permatabudiwati@gmail.com Sekarang, semua yang akan saya lakukan adalah berusaha memenuhi pembayaran pinjaman yang saya kirimkan langsung ke rekening mereka setiap bulan.

    Sebuah kata untuk orang bijak sudah cukup

    Sekali lagi terima kasih telah membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kami dan memberi kami umur panjang dan hidup sejahtera dan semoga Tuhan melakukan pekerjaan baik yang sama dalam hidup Anda.
    Ibu yang baik Christabel Missan What'sApp nomor +15614916019

    ReplyDelete
  15. Nama saya Dian Pelangi dari Jakarta di Indonesia, saya seorang perancang busana dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu semua orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak pemberi pinjaman di sini adalah penipu dan mereka ada di sini. menipu Anda dengan uang hasil jerih payah Anda, saya mengajukan pinjaman untuk sekitar Rp900.000.000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman dan bisnis saya tentang jatuh karena hutang.

    Ketika saya mencari perusahaan pinjaman swasta yang dapat diandalkan, saya melihat iklan online lainnya dan nama perusahaan tersebut adalah PERUSAHAAN PINJAMAN DUNIA. Saya kehilangan 15 juta dengan mereka dan sampai hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya ajukan.

    Ya Tuhan, teman-teman yang mengajukan pinjaman juga menerima pinjaman tersebut, memperkenalkan saya pada perusahaan terpercaya di mana Ibu Christabel bekerja sebagai manajer cabang, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp900.000.000 dan mereka meminta kredensial saya, dan setelah itu mereka selesai memverifikasi detail saya, pinjaman disetujui untuk saya dan saya pikir itu hanya lelucon, dan mungkin ini adalah salah satu penipuan yang membuat saya kehilangan uang, tetapi saya tertegun. Saat saya mendapatkan pinjaman dalam waktu kurang dari 6 jam dengan bunga rendah 2% tanpa agunan

    Saya sangat senang Tuhan memakai teman saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya selamat membuat bisnis saya melambung tinggi dan dilikuidasi dan sekarang bisnis saya terbang tinggi di Indonesia dan tidak ada yang akan mengatakannya. tahu tentang perusahaan fashion.

    Jadi saya menyarankan semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau lainnya untuk menghubungi
    christabel ibu melalui email: christabelloancompany@gmail.com

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (lianmeylady@gmail.com) dan Sety memperkenalkan dan berbicara tentang christabel, dia juga mendapat pinjaman baru dari christabel, Anda juga dapat menghubungi dia melalui emailnya: permatabudiwati@gmail.com Sekarang, semua yang akan saya lakukan adalah berusaha memenuhi pembayaran pinjaman yang saya kirimkan langsung ke rekening mereka setiap bulan.

    Sebuah kata untuk orang bijak sudah cukup

    Sekali lagi terima kasih telah membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kami dan memberi kami umur panjang dan hidup sejahtera dan semoga Tuhan melakukan pekerjaan baik yang sama dalam hidup Anda.
    Ibu yang baik Christabel Missan What'sApp nomor +15614916019

    ReplyDelete
  16. Musim pkp dan kovit yg belum berakhir telah membawa aku kemari. Mengenang kehebatan penyanyi2 era 90an.menggamit kenangan dan memori.. Ada di antara penyanyi 90an yg tiada galang gantinya sehingga ke hari ini.Muzik dan lagu mereka masih segar dan evergreen sampai sekarang.😍😍😍

    ReplyDelete
  17. Jakarta City Pop Radio
    https://www.youtube.com/watch?v=5cj9kDKPmBo

    ReplyDelete
  18. Nama saya Dian Pelangi dari Jakarta di Indonesia, saya seorang perancang busana dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu semua orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak pemberi pinjaman di sini adalah penipu dan mereka ada di sini. menipu Anda dengan uang hasil jerih payah Anda, saya mengajukan pinjaman untuk sekitar Rp900.000.000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman dan bisnis saya tentang jatuh karena hutang.

    Ketika saya mencari perusahaan pinjaman swasta yang dapat diandalkan, saya melihat iklan online lainnya dan nama perusahaan tersebut adalah THE WORLD LOAN COMPANY. Saya kehilangan 15 juta dengan mereka dan sampai hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya ajukan.

    Ya Tuhan, teman-teman yang mengajukan pinjaman juga menerima pinjaman tersebut, memperkenalkan saya pada perusahaan terpercaya di mana Ibu Christabel bekerja sebagai manajer cabang, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp900.000.000 dan mereka meminta kredensial saya, dan setelah itu mereka selesai memverifikasi detail saya, pinjaman disetujui untuk saya dan saya pikir itu hanya lelucon, dan mungkin ini adalah salah satu penipuan yang membuat saya kehilangan uang, tetapi saya tertegun. Saat saya mendapatkan pinjaman dalam waktu kurang dari 6 jam dengan bunga rendah 2% tanpa agunan

    Saya sangat senang Tuhan memakai teman saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya selamat membuat bisnis saya melambung tinggi dan dilikuidasi dan sekarang bisnis saya terbang tinggi di Indonesia dan tidak ada yang akan mengatakannya. tahu tentang perusahaan fashion.

    Jadi saya menyarankan semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau lainnya untuk menghubungi
    christabel ibu melalui email: christabelloancompany@gmail.com

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (lianmeylady@gmail.com) dan Sety memperkenalkan dan berbicara tentang christabel, dia juga mendapat pinjaman baru dari christabel, Anda juga dapat menghubungi dia melalui emailnya: permatabudiwati@gmail.com Sekarang, semua yang akan saya lakukan adalah berusaha memenuhi pembayaran pinjaman yang saya kirimkan langsung ke rekening mereka setiap bulan.

    Sebuah kata untuk orang bijak sudah cukup

    Sekali lagi terima kasih telah membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kami dan memberi kami umur panjang dan hidup sejahtera dan semoga Tuhan melakukan pekerjaan baik yang sama dalam hidup Anda.
    Ibu yang baik Christabel Missan Nomor WhatsApp +15614916019 Atau +13108626660

    ReplyDelete
  19. Nama saya Dian Pelangi dari Jakarta di Indonesia, saya seorang perancang busana dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu semua orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak pemberi pinjaman di sini adalah penipu dan mereka ada di sini. menipu Anda dengan uang hasil jerih payah Anda, saya mengajukan pinjaman untuk sekitar Rp900.000.000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman dan bisnis saya tentang jatuh karena hutang.

    Ketika saya mencari perusahaan pinjaman swasta yang dapat diandalkan, saya melihat iklan online lainnya dan nama perusahaan tersebut adalah PERUSAHAAN PINJAMAN DUNIA. Saya kehilangan 15 juta dengan mereka dan sampai hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya ajukan.

    Ya Tuhan, teman-teman yang mengajukan pinjaman juga menerima pinjaman tersebut, memperkenalkan saya pada perusahaan terpercaya di mana Ibu Christabel bekerja sebagai manajer cabang, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp900.000.000 dan mereka meminta kredensial saya, dan setelah itu mereka selesai memverifikasi detail saya, pinjaman disetujui untuk saya dan saya pikir itu hanya lelucon, dan mungkin ini adalah salah satu penipuan yang membuat saya kehilangan uang, tetapi saya tertegun. Saat saya mendapatkan pinjaman dalam waktu kurang dari 6 jam dengan bunga rendah 2% tanpa agunan

    Saya sangat senang Tuhan memakai teman saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya selamat membuat bisnis saya melambung tinggi dan dilikuidasi dan sekarang bisnis saya terbang tinggi di Indonesia dan tidak ada yang akan mengatakannya. tahu tentang perusahaan fashion.

    Jadi saya menyarankan semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau lainnya untuk menghubungi
    christabel ibu melalui email: christabelloancompany@gmail.com

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (lianmeylady@gmail.com) dan Sety memperkenalkan dan berbicara tentang christabel, dia juga mendapat pinjaman baru dari christabel, Anda juga dapat menghubungi dia melalui emailnya: permatabudiwati@gmail.com Sekarang, semua yang akan saya lakukan adalah berusaha memenuhi pembayaran pinjaman yang saya kirim langsung ke rekening mereka setiap bulan.

    Sebuah kata untuk orang bijak sudah cukup

    Sekali lagi terima kasih telah membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kami dan memberi kami umur panjang dan hidup sejahtera dan semoga Tuhan melakukan pekerjaan baik yang sama dalam hidup Anda.
    Ibu yang baik Christabel Missan What'sApp number +15614916019 Atau +13108626660

    ReplyDelete
  20. Saya Harum Ahmadzulkifli dari Filipina dan tinggal di George Town Penang, Malaysia. Saya ingin menyaksikan karya Tuhan yang baik dalam hidup saya untuk orang-orang yang mencari pinjaman di Asia, terutama Malaysia dan Filipina dan belahan dunia lainnya, karena kondisi ekonomi yang buruk di beberapa negara.

    Saya menjadi korban penipuan kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mengedit dalam prosesnya karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara.

    Seorang teman saya menjelaskan situasi saya dan kemudian memberi tahu saya tentang kesaksian yang mereka lihat di media sosial dari Zulaikha Yugesh dari email zulaikhayugesh@gmail.com dan memperkenalkan saya pada pinjaman yang dapat dipercaya oleh pemasok, Ibu RIKA ANDERSON PINJAMAN PERUSAHAAN. Saya juga memverifikasi dari penguji lain Ayu Amangku email ayuamangku@gmail.com, dan Bunda Margaretha Asmara dari Ambon di Indonesia email margarethaasmaran@gmail.com dan whatsapp +6282340185186.

    Saya mendapat pinjaman sebesar RM250.000 mata uang Malaysia dari Rika Anderson Loan Corporation dengan mudah dalam waktu 24 jam yang saya gunakan, dan sekarang saya telah memutuskan untuk membagikan karya baik ibu Rika dalam keluarga saya. Jika Anda membutuhkan pemberi pinjaman gen.

    silakan hubungi Perusahaan Pinjaman Rika Anderson melalui

    LENDER: RIKA ANDERSON LOAN COMPANY
    Situs web: https://rikaandersonloancompany.com
    Email: support@rikaandersonloancompany.com
    email: rikaandersonloancompany@gmail.com

    WhatsApp: +1(929)526-0086.
    www.wasap.my/+19295260086/RikaAndersonloancompany
    Kantor Pelanggan Whatsapp +1(929)526-0086

    Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi apapun melalui email saya, harumahmadzulkifli@gmail.com

    ReplyDelete
  21. Nama saya Dian Pelangi dari Jakarta di Indonesia, saya seorang perancang busana dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu semua orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak pemberi pinjaman di sini adalah penipu dan mereka ada di sini. menipu Anda dengan uang hasil jerih payah Anda, saya mengajukan pinjaman untuk sekitar Rp900.000.000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman dan bisnis saya tentang jatuh karena hutang.

    Ketika saya mencari perusahaan pinjaman swasta yang dapat diandalkan, saya melihat iklan online lainnya dan nama perusahaan tersebut adalah PERUSAHAAN PINJAMAN DUNIA. Saya kehilangan 15 juta dengan mereka dan sampai hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya ajukan.

    Ya Tuhan, teman-teman yang mengajukan pinjaman juga menerima pinjaman tersebut, memperkenalkan saya pada perusahaan terpercaya di mana Ibu Christabel bekerja sebagai manajer cabang, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp900.000.000 dan mereka meminta kredensial saya, dan setelah itu mereka selesai memverifikasi detail saya, pinjaman disetujui untuk saya dan saya pikir itu hanya lelucon, dan mungkin ini adalah salah satu penipuan yang membuat saya kehilangan uang, tetapi saya tertegun. Saat saya mendapatkan pinjaman dalam waktu kurang dari 6 jam dengan bunga rendah 2% tanpa agunan

    Saya sangat senang Tuhan memakai teman saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya selamat membuat bisnis saya melambung tinggi dan dilikuidasi dan sekarang bisnis saya terbang tinggi di Indonesia dan tidak ada yang akan mengatakannya. tahu tentang perusahaan fashion.

    Jadi saya menyarankan semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau lainnya untuk menghubungi
    christabel ibu melalui email: christabelloancompany@gmail.com

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (lianmeylady@gmail.com) dan Sety memperkenalkan dan berbicara tentang christabel, dia juga mendapat pinjaman baru dari christabel, Anda juga dapat menghubungi dia melalui emailnya: permatabudiwati@gmail.com Sekarang, semua yang akan saya lakukan adalah berusaha memenuhi pembayaran pinjaman yang saya kirim langsung ke rekening mereka setiap bulan.

    Sebuah kata untuk orang bijak sudah cukup

    Sekali lagi terima kasih telah membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kami dan memberi kami umur panjang dan hidup sejahtera dan semoga Tuhan melakukan pekerjaan baik yang sama dalam hidup Anda.
    Ibu yang baik Christabel Missan Nomor WhatsApp +15614916019 dan Anda juga dapat menghubungi ibu melalui nomor ini +13108626660

    ReplyDelete
  22. Saya Bayank Suka Awak Blog, also check my blog > Faisal Gondal

    ReplyDelete

Powered by Blogger.